Czesć, Jestem Dorota

Maluje, oddycham, szukam inspiracji i uczę, tego co umiem.

O mnie

Mieszkam od prawie 10 lat w Gdańsku, ale z Pomorzem  związana jestem prawie całe moje życie. Piszę prawie, ponieważ kilka lat mojego młodego życia spędziłam za oceanem, co poniekąd czyni mnie obywatelką świata.

Pracuję, jak większość z nas w „normalnej” pracy, choć w elastycznych godzinach, a po niej, od ponad roku już relaksuję się malując akwarelą. Akwarela to nie pierwsza technika malarska po którą sięgnęłam, malowałam również olejami  i akrylem. Bardzo dużo również szkicowałam, szczególnie na studiach.

Studiowałam Biologię na Uniwersytecie Gdańskim, gdzie ostatnie 2 lata studiów gromadziłam materiały do pracy magisterskiej z Czapli Siwej. Można zatem powiedzieć, że jestem pełnoprawnym  ornitologiem, lub ornitolożką. 

Studia studiami, życie przynosiło różne zmiany, jednak zainteresowanie ptakami i ciągoty do malowania ciągle wracały, aż wreszcie zmaterializowały i wybuchły ze zdwojoną siłą. Od listopada 2021 roku maluję regularnie, ćwicząc, ucząc się, analizując, obserwując, słuchając. 

Droga to wymarzonej techniki akwarelowej jeszcze długa, ale jestem na niej, więc to jedyny dobry kierunek. 

Poza malowaniem lubię fotografię i ogólnie pojętą sztukę, sport i muzykę…

Zasadniczo jestem niespokojnym duchem, tysiąc pomysłów na minutę i w ciągłym ruchu!

CZYM MALUJE

Pytacie mnie często, na czym wykonuję swoje prace. Czy jest to płótno, czy papier, a może jeszcze coś innego? Zatem kilka słów o tym, na czym i czym maluję.

Akwarele są farbami, którymi z zasady maluje się na papierze, ale nie każdy papier będzie nadawał się do malowania akwarelami. Bardzo istotna jest jego gramatura. Najlepszy będzie oczywiście papier przeznaczony stricte do tej techniki, jednak znakomicie sprawdzi się tutaj również każdy chłonny papier o gramaturze równej lub wyższej niż 250 g/m2. Do farb akwarelowych przeznaczone są papiery celulozowe lub bawełniane, a także celulozowo-bawełniane. 

To zróżnicowanie daje możliwość uzyskania różnych efektów, nawet przy użyciu tych samych farb. Moimi ulubionymi papierami są te o gramaturze 300 g/m2 lub większej, w 100% bawełniane.  Papier to jest ten element „akwarelowej układanki”, na który wydaję najwięcej pieniędzy. Nie oszczędzam na kupowaniu papieru o słabej jakości czy małej gramaturze. To od razu widać w efekcie końcowym, więc takie papiery omijam szerokim łukiem.  Moimi ulubionymi papierami obecnie są papier Arches, Canson oraz Sunders Waterford.

Jeśli chodzi o farby akwarelowe, to cechuje je wyjątkowa formuła. Pozwala ona na stopniowanie koloru i łatwe manipulowanie transparentnością. Akwarele, podobnie jak wszystkie inne farby wodne, np. gwasze są rozpuszczalne w wodzie.  Farby akwarelowe możemy z powodzeniem łączyć z innymi technikami, jak na przykład wspomniane już akryl i gwasz, ale także kredki, markery, pastele, cienkopisy czy tusze. Farby akwarelowe występują w kilku różnych formach. Pozwala to na uzyskanie różnych efektów, w zależności od tego, którą wersję wybierzemy. Zróżnicowanie występuje zarówno pod kątem składu, jak i konsystencji czy formy. Ja korzystam z dwóch podstawowych form, czyli farba w kostkach i farba w tubkach. Przy czym w 95% przypadkach korzystam z farb w kostkach, głównie z powodu wygody. Farbami, z których korzystam obecnie to: Roman Szmal, Białe Noce, Winsor&Netwon, Van Gogh oraz Daniel Smith.

Trzecim, równie ważnym elementem składowym jeśli chodzi o technikę akwarelową, są pędzle. Przez długi czas nie przykładałam do nich zbyt dużej wagi, skupiając moją uwagę na papierze i farbach, ale z czasem zaczynam doceniać dobre pędzle, różnej giętkości, i różnej wielkości, pędzle do różnych zadań. Jak to mawiają ci, którzy malują … pędzli nigdy dość. 

Zanim chwycę za pędzel

Lubię pracować z klientami i staram się doradzać, tak jak tylko mogę w wyborze tematu oraz konstrukcji finalnej pracy. Oto jak to wygląda:

1

Wybór zdjęcia referencyjnego z którego maluję. Tu mamy kilka opcji, jest to albo propozycja klienta, albo moja. Zawsze upewniam się przy tym, że ostateczny kadr, który będzie malowany jest zaakceptowany!

2

Jeśli kadr zbudowany jest z kilku zdjęć, buduję na ich podstawie projekt pracy docelowej, która zostaje następnie przekazana Klientowi do akceptacji.

3

Na podstawie zdjęcia lub projektu pracuję nad szkicem. Nie jest to proces długi i skomplikowany, jako że szkic pod pracę akwarelową jest dość prostym szkicem (który w zasadzie usuwa się częściowo przed malowaniem). Szkic podlega zatwierdzeniu przez Klienta.

4

Malowanie jest procesem, który trochę trwa. Lubię malować etapami, czasami są to dwa, czasami 3 etapy. Praca dojrzewa i rozwija się. Zazwyczaj, w trakcie trwania tego etapu, pozostaje w ścisłym kontakcie z zamawiającym, aby mógł on reagować w sytuacjach, w których wymagane są poprawki (często jest tak, że zdjęcie nie oddaje do końca kolorów np. sierści psa, lub oczu kota).

5

Praca w kształcie finalnym jest wysyłana w formie elektronicznej, a następnie w formie fizycznej, po uzgodnieniu kwestii dostawy przesyłki.

6

W zależności od pracy proces malowania wydłuża się lub skraca. Czasem prace „przygotowawcze” trwają dłużej niż samo malowanie, ale uwielbiam każdy etap, bo lubię słuchać ludzi i chcę aby moje prace spełniały Wasze wymagania, były piękne i cieszyły Wasze oczy i serca. Mam wielką nadzieję, że tak właśnie jest!

KOPIE ARTYSTYCZNE

Pytacie mnie często w jaki sposób powstają druki (printy, kopie, postery) z moich akwarelowych prac. Bardzo zasadne pytanie ponieważ oferuję Wam wiele moich prac w opcji wydruku.

Nie są to ZWYKŁE kopie, prace powielone na kopiarce! Druki prac akwarelowych powstają w bardziej skomplikowany sposób, a jego efekt jest naprawdę olśniewający!

Pozwólcie, że przedstawię Wam etapy powstawania wysokojakościowych druków z oryginalnych prac akwarelowych.

1. Pierwszym etapem procesu jest wykonanie wysokojakościowych zdjęć pracy oryginalnej. Zdjęcia wykonuję aparatem typu lustrzanka w tzw. namiocie bezcieniowym. Korzystanie z namiotu bezcieniowego pozwala na zrobienie idealnego zdjęcia przy równomiernie rozproszonym świetle. Dzięki temu druk, który powstanie będzie równomiernie jasny, bez cieniowania i zniekształceń powodowanych różnicą oświetlenia. Dodatkowo, wykonanie zdjęcia w wysokiej rozdzielczości (wynikającej z parametrów technicznych aparatu) gwarantuje wysoką jakość druku. To bardzo istotne w całym procesie.

2. Kolejnym etapem jest obróbka cyfrowa zdjęcia, która jest ograniczona do przygotowania zdjęcia do druku. Nie ma na tym etapie ŻADNYCH POPRAWEK oryginalnej prac, nic nie jest usuwane i nic nie jest dorysowywane. Ingerencja w kolorystykę zdjęcia jest marginalna, jeśli jest w ogóle. Namiot bezcieniowy użyty na poprzednim etapie pracy powoduje, że nie ma już potrzeby obróbki tonalnej zdjęcia.  

3. Tak przygotowane pliki wędrują do druku. Papier, na którym drukuje jest bardzo wysokiej jakości papierem artystycznym -Solution Fine Art White Velvet (240 gsm). Nie jest on przypadkowy, wybierałam w drodze testów przeprowadzonych na wielu innych papierach i ten zdecydowanie wygrywał. Cechami charakterystycznymi tego papieru są: efekt matu o gładkiej powierzchni, skład: 25% bawełny, 75% celulozy, wodoodporność, doskonała ostrość wydruków, optymalne natężenie kolorów. 

4. Druki wędrują w ramy i szczerze powiedziawszy, wyglądają tak samo pięknie jak oryginały, często nawet piękniej. Druki dostępne są w opcji A4 (21x29cm) oraz opcji A3 (30×40). Druki niestandardowych wielkości wyceniane są indywidualnie.

OPRAWA

Uwielbiam proces oprawiania w ramy moich prac. To dla mnie końcowe spięcie całego procesu kreatywnego, zwieńczenie, ale również niespodzianka, zawsze bardzo pozytywna.

 

Nie jest nowiną, że praca w oprawie zyskuje nowy wymiar, zyskuje blask i wydobywa piękno. Rama dla obrazu to jak ubranie dla człowieka, podkreśla urodę, uwydatnia kolory, uwypukla piękno. Czy może być źle dobrana? Oczywiście!!!. Rodzaj ramy to rzecz gustu, indywidualnego wyboru klienta, tego co mu się podoba, co mu pasuje do jego osobowości, wnętrz, czy innych posiadanych już ram i obrazów.

 

Lubię proste, wręcz minimalistyczne ramy. Ramy, które nie odciągają wzroku od obrazu. Prace w 95% zaopatrzam w passe-partout, które jest dodatkową wewnętrzną i papierową ramą  podbijającą walory akwareli. Oprawę stanowi również szyba, która może być powłoką matową, tzw. antyrefleksyjną, czyli niepowodującą refleksów świetlnych, lub zwykłą oprawą (zależnie od wyboru klienta). 

Dla Was, moich klientów, prace oprawiam w ramy w dowolnym wybranym przez Was kolorze, staram się dopasować wielkość i szerokość, poszukuję odpowiednich kolorów, jeśli jest taka potrzeba, nawet odpowiednich kolorów passe-partout. Współpracuję również z lokalnym punktem oprawy ram, gdzie wspólnie możemy ustalić i zamówić obramowanie do prac o niestandardowych wielkościach i wymiarach. Jeśli tylko masz ochotę, pomogę Ci w całym procesie wyboru i realizacji ram do pracy akwarelowej, którą u mnie zakupisz.

WYSYŁKA

Wysyłka pracy to moje ostateczne z nią pożegnanie. Na tym etapie staram się, aby praca, w ramie, czy bez, doleciała bezpiecznie do swojego nowego domu.

Na tyle na ile mogę, staram się ograniczać ilość materiałów, w które pakuję, i ograniczać tylko do tych niezbędnych. Odzyskuję również karton, folię bąbelkową i inne materiały, które odpowiednio zabezpieczają to co pakuję. Gdybym tylko mogła chciałbym całkowicie zrezygnować z używanego w tym procesie plastiku, ale jest to na obecną chwilę dość trudne.

Wysyłki realizuję dla Was na terenie całej Polski, Europy, Świata. Dystans nie jest problemem!

Szukasz obrazu z konkretnym motywem?